Ринок електронної комерції в Україні досягнув $4 млрд

Soul Partners, Baker Tilly Україна та Aequo за підтримки програми USAID “Конкурентоспроможна економіка України” представили дослідження ринку e-commerce в Україні за 2020 рік. Згідно з результатами, від початку пандемії коронавірусу, обсяг ринку зріс на 41%.

Як показало дослідження, ринок e-commerce 2020 року виявився одним із найдинамічніших в Україні. Він досяг $4 млрд, що становить 8,8% від загального обсягу роздрібної торгівлі. При цьому, за останні 5 років ринок зріс майже в 3 рази. Протягом наступних п’яти років прогнозується зростання у 2 рази.

Серед основних чинників, що вплинули на зростання e-commerce у країні, серед іншого, виокремлюють: збільшення рівня проникнення інтернету та кількості користувачів смартфонів, обмеження, пов’язані з пандемією коронавірусу, а також зростання довіри до цифрових платіжних систем.

Динаміка ринку електронної комерції та її частки у роздрібній торгівлі

Динаміка ринку електронної комерції та її частки у роздрібній торгівлі

Ключові показники ринку електронної комерції, 2020

  • Обсяг е-експорту у 2020-му склав близько $450 млн;
  • Найбільшим імпортером українських товарів є США – 33% від українського е-експорту. На другому місці – Росія (16%), на третьому – Велика Британія (7%);
  • Переважно, е-експорт представлений продажами продукції українських компаній через міжнародні платформи електронної комерції (Amazon, Etsy);
  • Київ є найбільшим е-експортером із часткою 33%;
  • 65% від загальної кількості міжнародних відправлень з України обслуговує “Укрпошта”.

Український е-експорт

ТОП е-експортних регіонів України

ТОП країн е-імпортерів українських товарів

Структура доставок відправлень е-експорту у розрізі логістичних операторів

Найбільшими за обсягом і найрозвиненішими секторами електронної торгівлі в Україні є електроніка та одяг. У середньому, сектор одягу зростав на 26% з 2016 року і досяг $291 млн у 2020-му. Частка електронної комерції в роздрібній торгівлі одягом при цьому склала 6,8%. А середній чек – $24-31.

Примітно, що в категорію “Одяг” також потрапив H&M. Попри те, що інтернет-магазин в Україні не працює, за обсягом трафіку на глобальному сайті українські користувачі потрапляють у топ-10.

Обсяг ринку електронної комерції продуктів харчування в 2020 році склав $150 млн. При цьому ліки й продукти харчування є відносно новими категоріями на ринку електронної комерції в Україні з найбільшим потенціалом до зростання.

Найбільшими маркетплейсами в Україні є Rozetka, Prom, Allo, Bigl та Epicentr, а найпопулярнішою моделлю монетизації є комісія з продажу. У 2020 році більшість українських онлайн-покупців продовжують надавати перевагу здійсненню покупок через маркетплейси – 63%. Решта – 37%, приходяться на спеціалізовані платформи електронної комерції (онлайн-магазини товарів для дому, косметики, одягу, іграшок для дітей).

  • Україна має найнижчий річний рівень витрат однієї людини в e-commerce порівняно із сусідніми країнами – $104. Найбільше витрачають у Чехії – $841.
  • Український ринок електронної комерції мав найвищий темп зростання в Центрально-Східній Європі – 41%.

Обсяг витрат однієї людини на е-комерцію та рівень e-GDP в Україні та країнах Східної Європи

Обсяг витрат однієї людини на е-комерцію та рівень e-GDP в Україні та країнах Східної Європи

Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України»

Ця програма сприяє розвитку потужної, багатосторонньої та відкритої української економіки шляхом підтримки новостворюваних підприємств (стартапів) та малих і середніх підприємств (МСП) у підвищенні їхньої конкурентоспроможності на внутрішніх і зовнішніх ринках.

До основних завдань програми належать допомога у формуванні кращого середовища для діяльності бізнесу, підтримка нових та інноваційних галузей і підприємств, а також сприяння розвитку експорту та торгівлі.

Soul Partners – інвестиційно-банківський бутик, який надає професійні фінансові консультації власникам бізнесу та інвесторам. Спеціалізується на залученні інвестицій, фінансування бізнесу, супроводі M&A угод та реструктуризації боргів.

Baker Tilly Ukraine – українська компанія, що надає послуги в сфері аудиту, бізнес консультування, незалежної оцінки, бухгалтерського та управлінського обліку; незалежний член міжнародної мережі Baker Tilly International.

AEQUO – одна з провідних українських юридичних фірм, яка надає послуги супроводу угод та вирішення спорів.

*Зображення з дослідження про ринок e-commerce, підготовленого за підтримки програми USAID “Конкурентоспроможна економіка України”